Beter leven met multiple sclerose betekent ook goed eten

Vertrouwd raken met de basisbeginselen van omega 3

Als je een goede conditie wil hebben, moet je waar het kan te vet, te zout, te zoet en ultra-bewerkt voedsel vermijden.(1,2). De inname van lipiden (of vetten), in voldoende hoeveelheden, is evenwel noodzakelijk voor een goede werking van het organisme. Lipiden maken onder andere het goed absorberen van bepaalde vitaminen (A, D en E) mogelijk(3) en voorzien het lichaam van een deel van de energie die het nodig heeft(3).

Wat je moet weten over lipiden.

    Lipiden kunnen in verschillende vormen aan het lichaam worden verstrekt(1):
  • verzadigde vetzuren, voornamelijk aanwezig in dierlijke producten: vlees (vetdeeltjes in vlees, worstjes, bacon) en zuivelproducten (boter, room), gezouten of zoete koekjes, cake en gebak en ook in palm- of kokosolie;
  • transvetzuren ook terug te vinden in vlees- en zuivelproducten, en in sommige deels geharde plantaardige vetten;
  • onverzadigde vetzuren (mono- of meervoudig onverzadigd) in plantaardige producten (extra virgin olijfolie, noten en zaden) en vette vis.

Verzadigde en transvetten zorgen voor een hoger cholesterolgehalte in het bloed en verhogen het risico op hart- en vaatziekten(1,2).

    De inname van verzadigde vetten en transvetten moet worden beperkt:(1,2)
  • Voor verzadigde vetten: Mannen mogen niet meer dan 30 g/d van dit type vetzuren en vrouwen niet meer dan 20 g/d (2) verbruiken.
  • Voor transvetten: Volwassenen mogen niet meer dan 5 g/d(1).

Over het algemeen en bij vele chronische ziekten wordt het beperken van gewichtstoename en hypercholesterolemie aanbevolen(1,2).

1. NHS. Live well. Eat Well. Fat Facts. https://www.nhs.uk/live-well/eat-well/different-fats-nutrition/. Laatst geopend op 05/03/20.
2. NHS. Live well. Eat Well. https://www.nhs.uk/live-well/eat-well/ Laatst geopend op 05/03/20.
3. Plan National Nutrition Santé. Les recommandations. https://www.mangerbouger.fr/Les-recommandations/Reduire/Les-boissons-sucrees-les-aliments-gras-sucres-sales-et-ultra-transformes. Laatst geopend op 25/02/20.

Beter leven met multiple sclerose betekent ook goed eten

Beoordeel je kennis over voeding

Haal je voordeel uit 80 tips en trucs

Ontdek onze stapsgewijze videorecepten

Wat je moet weten over lipiden.

    Lipiden kunnen in verschillende vormen aan het lichaam worden verstrekt(1):
  • verzadigde vetzuren, voornamelijk aanwezig in dierlijke producten: vlees (vetdeeltjes in vlees, worstjes, bacon) en zuivelproducten (boter, room), gezouten of zoete koekjes, cake en gebak en ook in palm- of kokosolie;
  • transvetzuren ook terug te vinden in vlees- en zuivelproducten, en in sommige deels geharde plantaardige vetten;
  • onverzadigde vetzuren (mono- of meervoudig onverzadigd) in plantaardige producten (extra virgin olijfolie, noten en zaden) en vette vis.

Verzadigde en transvetten zorgen voor een hoger cholesterolgehalte in het bloed en verhogen het risico op hart- en vaatziekten.(1,2)

    De inname van verzadigde vetten en transvetten moet worden beperkt:(1,2)
  • Voor verzadigde vetten: Mannen mogen niet meer dan 30 g/d van dit type vetzuren en vrouwen niet meer dan 20 g/d(2) verbruiken.
  • Voor transvetten: Volwassenen mogen niet meer dan 5 g/d(2) verbruiken.

Over het algemeen en bij vele chronische ziekten wordt het beperken van gewichtstoename en hypercholesterolemie aanbevolen.(1,2)

De basisbeginselen die u moet weten over meervoudig onverzadigde vetzuren.

Ze worden voornamelijk vertegenwoordigd door omega 6 (ω6) en omega 3 (ω3)(1).

Bepaalde soorten omega 3 en omega 6 worden niet gesynthetiseerd door het lichaam en moeten door de voeding worden geleverd in een kleine en evenwichtige hoeveelheid(1,2).

Momenteel bevorderen de Westerse eetgewoonten vaak de inname van omega 6 boven omega 3 (ω6/ω3 in een verhouding variërend van 6 tot 15)(2).

Een dieet dat te rijk is aan omega 6 wordt niet aanbevolen omdat het gepaard gaat met een groter risico op cardiovasculaire of inflammatoire ziekten(2).

Het verhogen van de omega 3-inname helpt daarom het omega 6/omega 3-evenwicht te herstellen(1,2).

Tips voor het herstellen van het omega 6/omega 3-evenwicht

Let op het aandeel plantaardige oliën rijk aan omega 6 (maïs, zonnebloem, sommige noten) in de voeding(1).

Verhoog het aandeel oliën rijk aan omega 3 (lijnzaad, koolzaad, soja)(2) of met een goede ω6/ω3 balans (olijf)(3).

Eet tweemaal per week vis, inclusief vette vis (sardines, makreel, zalm, haring…)(1).

Welke voedingsmiddelen bieden omega 3-vetzuren?

    Omega 3-vetzuren worden gevonden in vette vis zoals(1):
  • forel
  • zalm
  • makreel
  • haring
  • sardines

    omega 3-vetzuren kunnen ook afkomstig zijn van plantaardige bronnen en worden teruggevonden in(2):
  • lijnzaadoliën (lijnzaad)
  • koolzaadolie
  • sojaboonolie en voedingsmiddelen op basis van soja, zoals tofu
  • noten
  • omega 3 verrijkte eieren (hennen gevoerd met lijnzaad)

Let op, lijnzaad-, koolzaad- en sojaboonolie kunnen niet opgewarmd worden en het is raadzaam ze niet te gebruiken om te koken, maar enkel als kruiding.

Plantaardige omega 3-vetzuren hebben echter niet dezelfde cardiovasculaire en andere voordelen als omega 3-vetzuren op dierlijke basis (vis)(2,3).

1. NHS. Live well. Eat Well. Fat Facts. https://www.nhs.uk/live-well/eat-well/different-fats-nutrition/. Laatst geopend op 05/03/20.
2. NHS. Live well. Eat well. Vegetarian Diet. https://www.nhs.uk/live-well/eat-well/the-vegetarian-diet/. Laatst geopend op 05/03/20.
3. Riccio P. & Rossano R. Nutrition Facts in Multiple Sclerosis. ASN Neuro. January-February 2015: 1–20.

Biogen-78156 10/2020

Biogen-77730 01/2021

Ontdek de rest van het artikel op Cleo, de app voor een beter leven met multiple sclerose.

Evalueer je eetgewoonten, informeer je en krijg toegang tot gefilmde recepten en veel advies op maat aangepast aan jouw situatie.

Te vinden op Cleo en speciaal voor jou gemaakt! Gratis downloaden.

Get it on Google Play Available on the App Store

Ontwikkeld in samenwerking met voedingsdeskundigen.

Je leeft een groots leven.

Dowload Cleo, de app die je kan helpen om beter te leven met jouw multiple sclerose.

Get it on Google Play Available on the App Store

Jouw gegevens worden veilig opgeslagen en beschermd.

Cleo

Get it on Google Play Available on the App Store